Testversion

Detta är en testversion!
Det innebär att bildtexter och portosatser kan vara felaktiga.

logo

Nytt och uppdateringar

Nästa möte

  • 31 januari
  • 28 februari
  • 28 mars
  • 25 april (Årsmöte)

Nya sidor

Svåra singelfrankeringar efter 1950.

Logga SMPS

SMPS

Nytt nummmer av MPT

MPT nr 84
Läs mer!

Ny sida

Fältpostnummer 2:a VK.

Mötestider för hösten

  • 5 december
  • 6 februair
  • 3 april (Årsmöte)

Läs mer!

Månadens objekt

Moskauer Hilfscomite

Läs mer.

Övrigt

Läs mer.

Läs mer.

Helikopterpost

1948

År 1948 började Postverket använda helikoptern för att befordra post till Stockholms skärgård.
Det var ett stort genombrott för nu kunde
skärgårdsbefolkningen både motta och sända post
även under vitern.

Under åren 1946 och 1947 hade man bara kunnat levererat
post med hjälp av fallskärm

1948-02-10

Första turen 1948 till Möja

Första helikopterturen med skärgårdspost.

1949

1949-05-29

Helikopterpost till

ABA 25 år i luften.
"Pappa som är frimärkssamlare har sin chans att få en endagsstämpel, när en helikopter flyger med post mellan Bromma och Stockholm (kl. 13.00, 14.00 och 17.45)."
Men ibland går det inte som man tänkt sig. På grund av motorskada kunde inte helikoptern starta, utan ett amfibieplan flög istället de tämligen originella postturerna från Bromma och landade vid Lindarängen. (Svd 1949-05-30)

1950

1950-01-15

Till Harö

Helikopterpost till Ingmarsö

Första skärgårdsturen 1951.

1950-05-14

Till Stadshuset

SAS-dagen på Bromma arrangerades av SAS-personalen. Behållningen tilföll personalens semesterhemsfond.
"För filatelister poststation med specialstämpel".

1950-09-16

..

??????

1951

1951-04-29 - 05-06

Ungdomsvecka i Lindarängen

AB Hans Osterman hade en ungomsvecka i Lindarängen med diverse aktiviteter.
Bland annat: "Filatelistisk sensation: Helikopterflyg från Lindarängen till Stockholm Ban. Allmänt postkassakontor".

I stämpeln avbildas en Bell 47D.

1952

1952-02-22

Norrtelje-Blidö-Rödlöga-Svartlöga-Stockholm (Helikopter) - HF19520222.

1952-02-29

Stockholm-RödlögaSvartlöga (Helikopter) - HF19520229.

1952-04-12

Stockholm-Linanäs (Helikopter) - HF19520412LIN.

Linanäs-Stockholm (Helikopter) - HF19520412STO.

1953

1953-01-30

Stockholn-Söderöra - HF19530130.

1953-02-13

Stockholm-Svenska Högarna-Gräddö - HF19530213.

1953-02-16

Stockholm-Nämndö - HF19530216.

1953-02-25

Stockholm-Utö - HF19530225.

1954

1954-01-18

Osterman 10 år

Osterman 10 år i luften. Helikopterpost-premiär 1954 för Stockholm-skärgården-Stockhlm.

1955-04-05

Stockholm-Mörtsö-Bunsö - HF19550403.

1955

1955-06-17 - 1955-07-31

Malmö-Köpenhamn (Osterman Helikopter) - HF19550617CPH.

Köpenhamn-Malmö (Osterman Helikopter) - HF19550617MMA.

1955-10-20 - 1956-06-30

Gällivare-Suorva-Jaurekaska-Saltaluokta (Osterman Helikopter) - HF19551020.

1957

1957-12-17

Helikopterpost till Ornö

Skärgårdsflyget Helikopterpostjubileum 1948-1958. Första flyg till Ornö.

1958

FDC

FDC

FDC till Lauson H. Stone som var en storsamlare av Sverige.

10 års jubileum för skärgårdsflyget

10 års jubileum

10 års jubileum

År 1968 firade man 10 årsjubileum.

1964

1964-01-02

Första turen 1964.

Första skärgårdsflyget 1964

1968-02-10

Helikopterpost 20 år

Posthelikoptern i Skärgården 20 år.

UPP