6 tips om hur du undviker att bli blufflurad

Tyvärr cirkulerar det i dagarna många bluffmejl och bluffsms, där avsändaren utger sig för att vara Postnord. Ett exempel på ett bluffsms kan se ut likt följande: ”Kära (namn på mottagaren av sms:et), Du ska betala 19,96 kronor i importmoms, för att slippa deklarationsavgiften gå in och betala här: xxxxxx”.

Det kan även se ut så här: ”Vi har inte kunnat leverera din försändelse då det var för lite porto gå in på xxxxxx för att betala.”

Får du ett sådant sms kan du ha blivit utsatt för en bluff och du rekommenderas då att radera bluffsmset, utan att följa anvisningarna i meddelandet.

Så här tar du reda på om du blivit utsatt:
Kontrollera noga vem som är avsändare. Om du är tveksam och har svårt att avgöra vem avsändaren är, utgå från att det är en bluff.
Klicka inte på länkar om du är osäker på vart de leder. Radera istället meddelandet direkt utan att följa någon länk och öppna inte heller några medföljande bilagor.

Tänk kritiskt och använd sunt förnuft. Ser Postnords logga ut som den gör på riktigt och innehåller texten många stavfel? Detta kan vara tecken på en bluff.

Lämna aldrig ut lösenord, bankkortsnummer eller bankid-koder till någon.

Om du misstänker att du blivit lurad, agera direkt genom att till exempel kontakta Postnord, spärra ditt bankkort, byta lösenord eller i värsta fall kontakta polisen.
Svara inte på bluff-mejlet eller bluff-sms:et. Om meddelandet ser ut att komma från Postnord och du inte väntar på något brev eller paket från utlandet, var misstänksam och ring vår kundservice om du är osäker.

Sms som hänvisar till Postnord.everydayplace.com kommer inte från Postnord.

Läs mer på Postnords hemsida (länk)

Posta en kommentar

Drivs av Wordpress, av Cynatic