Fler och fler köper begagnat

I takt med att e-handeln ökar, växer även en marknad för begagnatpå nätet. Så många som hälften av konsumenterna har köpt något begagnat på nätet under det senaste året. Det visar den kommande årsrapporten E-barometern 2020 som släpps på återvinningsdagen den 23 februari.

På vår egen Samlamera där det säljs ”begagnat” i form av brev, frimärken och lite annat, har det varit en mycket kraftig uppgång under 2020. Det har fortsatt även nu i början av 2021.

I den kommande rapporten syns en tydlig trend. Allt fler köper begagnade saker på internet och handeln mellan privatpersoner ökar. 35 procent av konsumenterna har handlat heminredning och möbler begagnat på internet under förra året. 25 procent har kläder eller skor och 23 procent har köpt barnprodukter och leksaker. Totalt har 46 procent av e-handelskonsumenterna, jämt fördelat mellan kvinnor och män, handlat begagnat på nätet.

– Att köpa begagnat är sannolikt ingen fluga utan är här för att stanna. Motivationen för konsumenterna är en kombination av pris, utbud och hållbarhet. Väldigt få drivs uteslutande av en av dessa parametrar – de verkar liksom i symbios. Men givetvis är det så att hållbarhetsfaktorn blir allt viktigare. De yngre konsumenterna ställer betydligt högre krav och det är troligtvis inte bara en åldersfråga utan en generationsfråga att vilja konsumera mer cirkulärt, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Marknaden för begagnat på nätet domineras av olika auktionssajter som Tradera och Blocket, som möjliggör för privatpersoner att lägga upp sina saker till försäljning. Även Facebook har lanserat en marknadsplats som har slagit igenom stort, men det säljs och köps även i privata grupper. Det finns också aktörer som primärt säljer nyproducerade produkter, som nu utöver det ordinarie sortimentet också erbjuder konsumenter en möjlighet att sälja och köpa begagnat.

– Successivt har begagnat blivit allt mer allmängods. I dag är det för lika många en statusmarkör att kunna blanda gammalt med nytt, som att ha den senaste säsongens produkter, säger Carl-Fredrik Teder.

Siffrorna går att läsa i kommande årsrapporten E-barometern 2020 som släpps den 23 februari på det digitala evenemanget återvinningsdagen. Rapporten täcker e-handeln i Sverige under hela året 2020 samt årets sista kvartal. Under branschdagen kommer rapporten att presenteras i sin helhet.

Posta en kommentar