FFC 1968
1968-01-31 First Flight DC-8-55
SK963 Köpenhamn-Frankfurt-Zürich-Aten-Entebbe-Nairobi-Dar es Salaam.
Med anslutningsflyg från Stockholm
Stockholm-Dar Es Salam - FF19680131ARNDAR.
1968-04-01 Nattflyget 10 årsjubileum - SC19680401.
1968-04-01 First Flight DC-9-32
SK875 Köpenhamn-Wien-Aten-Kairo.
Med anslutningsflyg från Stockholm
Stockholm-Wien - FF19680401ARNVIE.
1968-04-01 First Flight Lufthansa Boeing 737
LH210 Hamburg-Stockholm - FF19680401HAMARN.
LH211 Stockholm-Hamburg - FF19680401ARNHAM.
1968-04-02 First Flight DC-9-32
SK685 Stockholm-Köpenhamn-Milano.
SK686 Milano-Köpenhamn-Stockholm.
Stockholm-Milano - FF19680402ARNMIL.
Milano-Stockholm - FF19680402MILARN.
1968-04-03 First Flight DC-9-32
SK585 Köpenhamn-Stuttgart-Madrid.
SK686 Madrid-Stuttgart-Köpenhamn.
Stockholm-Stuttgart - FF19680403ARNSTR.
Stuttgart-Stockholm - FF19680403STRARN?
1968-04-06 First Flight DC-9-32
SK760 Köpenhamn-Stockholm-Leningrad.
SK760 Stockholm-Leningrad - FF19680406ARNLED.
1968-05-13
Jönköping-Stockholm (Linjeflyg) -FF19680513JJKGARN.
1968-05-13 Nattpostflyg
Stockholm-Borlänge-Karlstad (Linjeflyg) nattpostflyg - FF19680513ARNBLEKSD.
Karlstad-Borlänge (Linjeflyg) nattpostflyg -FF19680513KSDBLE.
Karlstad-Borlänge-Stockholm (Linjeflyg) nattpostflyg - FF19680513KSDBLEARN.
Borlänge-Stockholm (Linjeflyg) nattpostflyg - FF19680513BLEARN.
1968-05-13 Nattpostflyg
Stockholm-Umeå-Luleå - FF19680513ARNUMELLA.
Umeå-Luleå - FF19680513UMELLA.
Luleå-Umeå - FF19680513LLAUME.
Luleå-Umeå-Stockholm - FF19680513LLAUMEARN.
1968-05-30 First Nonstop Flight DC-8-62
SK931 Köpenhamn-Los Angeles.
SK932 Los Angeles-Köpenhamn.
Med anslutningsflyg från Stockholm
Stockholm-Los Angeles - FF19680530ARNLAX.
1968-06-04 First Flight DC-8-33 & DC-6B
SK597 Köpenhamn-Reykjavik SK711 Reykjavik-Narssassuak.
Med anslutningsflyg från Stockholm
Stockholm-Reykjavik - FF19680604REKARN.
Stockholm-Narssassuak -FF19680604ARNUAK.
1968-06-04 First Flight DC-8-33
Med anslutningsflyg till Stockholm
Reykjavik-Stockholm - FF19680604REKARN.
1968-06-05 First Flight Trans-Asian Express DC-8-62
SK971 Köpenhamn-Tashkent-Bangkok-Singapore-Djakarta.
(SK971 Köpenhan-Singapore: se 1967-11-04.)
Med anslutningsflyg från Stockholm
Stockholm-Djakarta - FF19680605ARNJKT.
1968-06-08 Midnight Sun Flight
1968-06-17 AB Sverigeflyg
Stockholm-Göteborg - SF19680617STOGOT.
AB Sverigeflyg var ett bolag för taxiflyg och direktionscharter.
Den 13 juni bröt en strejk ut bland SAS piloter. Enligt SvD
tvingades posten att vidta extraordinära åtgärder. Antagligen
har man chartrat plan från AB Sverigeflyg för att få fram posten.
1968-07-13 First Flight DC-9-32
SK486 Oslo-Stockholm - FF19680713OSLARN.
SK487 Stockholm-Oslo - FF19680713ARNOSL.
1968-11-01 First Flight DC-9-41
SK734 Stockholm-Helsingfors - FF19681101ARNHEL.
SK737 Helsingfors-Stockholm - FF19681101SHELARN.
Med anslutningsflyg från/till Oslo
Oslo-Helsingfors.
Helsingfors-Oslo.
1968-11-03 First Flight DC-9-41
SK768 Köpenhamn-Stockholm-Moskva.
Stockholm-Moskva - FF19681103ARNMOW.
Modell DC-9-33AF
Modell av flygplanet Douglas DC-9-33AF, tillhörande
SAS flygplansflotta. Planet är utrustat med motorer från Pratt & Whitney med typ JT8D-11 med en dragkraft av 13600 kg. Maximal marschfart 925km/tim. Levererades till SAS hösten 1969. Planet, som är avsett förfraktgods, tar inga passagerare. Lastkapacitet 110,6 kubikmeter,maximal fraktvikt 15500 kg, planets egen vikt är 51700 kg, pris 4,6millioner US dollar, 1969.
DigitaltMuseum UUID A757B5CB-45A7-463F-9A2F-ED4B870CCE24
Historik
Douglas DC-9, tvåmotorigt jetdrivet flygplan tillverkat av Douglas Aircraft Company Inc. (senare McDonnell Douglas, numera Boeing) i Long Beach, Kalifornien, USA. Tillverkningen startade 1965 och den sista DC-9 levererades i oktober 1982. Ursprungsversionen DC-9-10 hade kapacitet för 65-75 passagerare. Efter hand förlängdes kroppen och flygplanet erbjöds i varianterna DC-9-20, DC-9-30, DC-9-40, DC-9-50 och DC-9 Super 80 (även känd som MD-80). Bland de stora operatörerna av DC-9-familjen finns bl a SAS, TWA, American Airlines, Alitalia och Swissair.