Postnord inför direktspårning av hemleveranser

Nu kan mottagare i 37 svenska städer följa sina e-handlade paket på karta i diekttid. Funktionen, som finns både på webben och i Postnords applikation skapar trygghet i leveransen. I ett nästa steg införs funktionen på mindre orter och täcker därmed in nästan hela Sverige.

Den nya funktionen har smyglanserats på flera orter och innebär att mottagaren kan följa sin paketleverans i appen, på Postnord.se samt i Postnords kundportal, i direkttid. Hittills finns funktionen i 37 svenska städer. I dag, torsdag, rullas direktspårning även ut i Stockholm och täcker därmed in orter från Trelleborg i söder till Luleå i norr.

Postnord ville se att funktionen fungerar som den ska och har därför smugit ut direktspårning i stad för stad.
– Det handlar både om att våra system ska integreras men också om nya rutiner för våra 10 000 förare, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord Sverige.

När mottagaren väntar på en hemleverans får denne ett sms om att ”nu är din leverans på väg” och ”här kan du se var bilen är”. Därefter sker en nedräkning digitalt gällande hur många stopp som är kvar till den aktuella leveransen. Under tiden kan mottagaren följa paketet på vägen. Både nedräkning och kartan finns tillgänglig på webben och i appen.

– Att mottagaren kan se att paketet är på väg skapar en trygghet i leveransen som vi tidigare har saknat. Vi har redan fått många positiva kommentarer från mottagarna som uppskattar funktionen, säger säger Peter Hesslin

När alla större tätorter nu har fått denna nya funktionalitet är det dags att införa den i de mindre städerna, nämligen orter med 5 000–30 000 invånare, där Postnord erbjuder kvällsleveranser 1–5 dagar i veckan, I slutet av mars bör alla kvällsleveranser ha realtidstracking.​

Arkivbild

Posta en kommentar