Två av tre e-handlade under mars 2017

E-handelskonsumtionen ökade med 22 procent under mars månad jämfört med samma månad föregående år. Det är en stark utveckling efter två månader med något svagare tillväxt.

– När under året påsken infaller påverkar givetvis konsumtionen, och den låg i mars i fjol medan den inföll i april i år. När det gäller e-handeln i stort så gynnas den snarare av påskfritt. Påsken är en stor mathelg och en tid man spenderar med familj eller vänner snarare än shoppar, noterar Carin Blom, detaljhandelsanalytiker Postnord Sverige.

Nästan fyra av tio e-handelsköp sker via mobilen.

Mars-summering
• E-handelskonsumtionen ökade med 22 procent, jämfört med mars 2016.
• 66 procent av svenskarna e-handlade under månaden.
• Starkare modeförsäljning under mars jämfört med januari och februari.
• Mode, skönhetsprodukter och media e-handlades mest.
• Utlandsförsäljningens andel ligger på samma nivåer som januari och februari. Var femte paket skickades från en utländsk aktör.
• 37 procent av e-handelskonsumenterna handlade med mobilen.
• 12 procent av e-handelskonsumenterna returnerade minst en vara.

Posta en kommentar